УКРАЇНСЬКИЙ    СПОРТИВНИЙ    ТУРИЗМ

ГОЛОВНА :: ФОРУМ :: ПЛАНИ :: ЗВІТИ :: ПРО КЛУБ :: СТАТТІ :: КОНТАКТИ


з
віт про сплав на катамаранах і байдарках рікою Тумча, (кольський пів-ів - карелія, Росія)

карелія сплав байдарка тумча похід турклуб

Карелія… Для більшості туристів у цьому слові прихована кришталево чиста вода, скелясті острови,
тайга, річкові пороги, ну і звичайно – надокучливі комарі. Все це можна побачити тут улітку.
Ми ж помандрували в цю заполярну країну на початку вересня і попали у справжню осінню казку.
Для нас це слово тепер назавжди поєднається з прохолодними ранками і теплими вечорами,
жовтогарячими лісами, темно-синіми водами, грибами і ягодами, стрімкими порогами і повною відсутністю комарів.
З 8 по 16 вересня відбувся спортивний сплав на двох байдарках і катамарані рікою Тумча,
у верхній течії вона носить назву Тунтсайокі (фінською - "ріка смерті").
Ця ріка є другою за складністю рікою європейської Півночі.
Загальна довжина маршруту становила 120 км, причому на нижньому 50-ти кілометровому відрізку
було зосереджено до 30 порогів, серед яких 10 – 3-ої категорії і 9 – 4 категорії складності.
Для байдарок така ріка становила значну складність, та навіть для екіпажу катамарана це була хороша перевірка майстерності.
Організатором виступив Обласний Спортивно-Туристський Клуб спільно із туристами із Москви.
У мандрівці взяло участь дев’ять учасників. Семеро з України і двоє з Росії.
Серед українців було двоє дівчат, причому одна з них – капітан катамарана.
Мандрівка вийшла дуже насиченою, адже за вісім днів, що туристи провели на воді у них були:
низькі хмари і затяжні дощі, морозяні ранки і сонячні дні, повні казани грибів і жмені ягід,
перевороти байдарок, пробитий катамаран, рятувальні роботи, потужні пороги і дзеркальні плеса,
розмови коло вечірньої ватри і дзвінка українська пісня, що розливались над просторами Півночі
і гамувала сум за далекою Батьківщиною (за що окрема дяка дівчатам).
А вже після усіх випробувань, які подолали мандрівники на них чекала захоплююча трьохгодинна мандрівка на катері
величезними озерних просторах до місця, з якого була можливість виїхати додому.
Отже, хто хоче відірватись від цивілізації, випробувати міцність свого весла і скуштувати усіх принад тайги – вирушайте на Тумчу :-)


Зміст

1. Паспорт маршруту
2. Карта маршруту
3. Учасники
4. Плав-засоби
4. Заїзд-виїзд
5. Відомості про район подорожі
6. Технічний опис маршруту

7. Висновки і рекомендації
8. Фото з походу на Пікасі

9. Відеоролик з походу


Паспорт маршруту

Вид туризму: водний
Район мандрівки: Кольський півострів - Карелія, Росія
Категорія складності: третя
Кількість учасників: 9 чол (з них 2 - дівчини).
Терміни проведення: 8 – 16 вересня 2006 р.
Тривалість активної частини: 8 днів
Протяжність активної частини маршруту: 122 км
Організатор: Турклуб
Пройдений маршрут: р. Ватсиманйокі – р. Тунтсайокі – смт Алакурті – пор. ”Первісток” – пор. ”Падун” – пор. ”Водопадний-1” – пор. ”Кривий” – пор. ”Марч” – пор. ”Красивий” – пор. ”Яма” – пор. ”Котел” – р. Тумча – пор. ”Карніз” – пор. ”Шляпа” – на катері до смт Зареченськ


Карта маршруту
 

на гору >>>


Учасники:

Фото ПІП Дата народження Місто Досвід Судно і посада Коротка характеристика
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб Горон Володимир Ярославович 25.03.81 Україна, м.Тернопіль

4 к.с., Урсул-Катунь, Алтай, У - катамаран

3 к.с., Ч.Черемош-Черемош, Карпати, К - байдарка

Байдарка “Лунь”, капітан

Керівник походу і автор цих рядків. Більше про себе нічого не казатиму, бо на думку приходять одні приємні епітети, та скромність не дозволяє їх озвучувати :-)

карелія сплав байдарка тумча похід турклуб Забуга Петро Юрійович 09.07.1984 Україна, м.Тернопіль

3 к.с., Ч.Черемош-Черемош, Карпати, У - байдарка

Байдарка “Лунь”, матрос

Відповідальний за спорядження. Ходили з ним багато різних мандрівок, тому нічого хорошого сказати не зможу.

карелія сплав байдарка тумча похід турклуб Петров Кирил Вячеславович 20.03.1982 Росія, м. Москва

3 к.с., Балабанью-Кожим, Приполярный Урал, К - байдарка

Байдарка “Свірюга”, капітан

Заступник керівника походу і по сумісництву: представник російської сторони у вечірніх диспутах на тематику Україно-Російських взаємин.

карелія сплав байдарка тумча похід турклуб Масгутов Олександр Шамільович 07.08.1982 Росія, м. Москва

3 к.с., Балабанью-Кожим, Приполярный Урал, У - байдарка

Байдарка “Свірюга”, матрос

Головний жартівник і по сумісництву: особистий пацієнт Світлани-медсестри.

карелія сплав байдарка тумча похід турклуб Кашуба Юлія Юріївна 23.07.1980 Україна, м.Тернопіль

2 к.с., Ч.Черемош-Черемош, Карпати, У - катамаран

Катамаран “Кропик”, капітан

Грибних діл майстер (в плані приготувати) і по сумісництву: прихильник лимонотерапії.

карелія сплав байдарка тумча похід турклуб Лазаренко Андрій Михайлович 13.05.1976 Україна, м.Львів

2 к.с., Ч.Черемош-Черемош, Карпати, У - катамаран

Катамаран “Кропик”, помічник капітана

Головний дроворуб і по сумісництву: інспектор по культурі. Усіх навчив говорити: “будь ласка”, “дякую” і т.д.

карелія сплав байдарка тумча похід турклуб Скляренко Сергій Миколайович 30.04.1974 Україна, м.Київ

2 к.с., Ч.Черемош-Черемош, Карпати, У - катамаран

Катамаран “Кропик”, матрос

Рибалка і по сумісництву: представник української сторони у вечірніх диспутах на тематику Україно-Російських взаємин (рибки не спіймав, але про Крим – домовився).

карелія сплав байдарка тумча похід турклуб Ірза Світлана Теодорівна 17.07.1981 Україна, м.Тернопіль

2 к.с., Ч.Черемош-Черемош, Карпати, У - катамаран

Катамаран “Кропик”, матрос

Завгосп і по сумісництву особистий лікар Шуріка, а також командний “запівало”. Їй подяка за чудові пісні, що лунали в поході і смачні харчі, що не стрягли в стравоході.

карелія сплав байдарка тумча похід турклуб Бокач Станіслав Миколайович 10.12.1981 Україна, м.Київ ПВД, р.Пд.Буг, У - катамаран Катамаран “Кропик”, матрос

Грибник і як виявилось після походу – чудовий фотограф. До мандрівки це тримав у таємниці, напевне через скромність.

на гору >>>


Плав-засоби

що були використані у мандрівці:
Каркасно-надувні байдарки:
-- “Лунь Болотяний” (модель “В’юн”, екіпаж з України, виробник: http://www.triton-ltd.ru/)
-- “Свірюга” (модель “Свір”, екіпаж з Росії, виробник: http://www.triton-ltd.ru/)
Катамаран:
-- “Кропик” (модель “Турист”, екіпаж з України, виробник: http://www.neris.kiev.ua/)

на гору >>>


Заїзд, виїзд

Заїзд:
+
з Тернополя до Москви 5.09, потягом "Львів-Москва", відправлення з Тернополя в 10.30, прибуття в Москву в 9.30 - 6 вересня.
Київська частина групи підсіла в Києві о 18.30.
+ з Москви 7.09, потягом "Москва - Мурманськ", відправлення о 00.30, прибуття в Кандалакшу в 6.30 - 8 вересня

Виїзд:
+ 17.09 в 01.30 сідаємо в Кандалакші на потяг "Мурманськ - Москва", 18.09 о 10.50 прибуваємо в Моску
+ 18.09 о 15.50 - виїжджаємо з Москви потягом "Москва - Львів"
+ 19.09 о 12.20 прибуваємо в Тернопіль. Кияни вийшли в 4.30 в Києві.

на гору >>>


Відомості про район подорожі

У верхній течії Тумча називається Тунтсайоки (фінською "ріка смерті") і тече з Фінляндії. Вона доступна для сплаву від самого кордону Росії і Фінляндії.
Ріка типово карельська: довгі, майже без течії плеса чергуються з локальними порогами до 3-4 к.т. (для байдарок). Пороги досить цікаві в спортивному відношенні, але можуть бути легко обнесені. Рівень води влітку залежить від дощів і може сильно мінятися. По берегах часто зустрічаються сліди Другої світової війни: старі окопи, бліндажі, напівзруйновані ДОТи та усяке іржаве залізо. Єдине поселення на маршруті - Алакурті, зате вже міського типу. Приблизно через 130 км від початку ріка впадає в Тумчаозеро, що входить у систему Іовского водосховища. Із західного його краю витікає р.Іова, але до греблі ГЕС у Заріченську течії на ній майже немає.
Тумча, мабуть, друга по складності ріка європейської Півночі після Кутсайокі – притока Тумчі.
На 50-кілометровій ділянці від м. Алакурті розташовано 30 (!) порогів, з яких 10 - 3-їй категорії, 9 - 4-ої (категорії для байдарок). Всі пороги 3-4категорії локальні й при недостатній підготовленості легко обносяться.
Загальна довжина маршруту 170 км. Можна виділити три ділянки: 1) кордон – смт.Алакурті - 75км; 2) Алакурті - пор. “Шляпа" (включно) - 50 км; 3) Іовское водосховище - 45км.
Перша ділянка включає велика кількість перекатів і порогів-перекатів не вище 2-ий категорії. Дуже гарні береги (сопки, притока-водопадик). Можна заради економії двох-трьох днів його пропустити й починати від Алакурті, але, по-перше, стапель і ночівля посередині міста не рекомендуються через крадіжки з боку місцевого населення і, по-друге, проходження складних порогів з перших хвилин походу - небезпечно.
Друга ділянка - "спортивна". Велика кількість локальних порогів, розділених короткими спокійними плесами.
Третя ділянка - озерна. Велика кількість островів і порізана берегова лінія. Бажано мати карту ("Північна Карелія")
Усього з урахуванням оглядів, обносів і проходжень - близько 50 ходових годин (45-60, залежно від групи), тобто 10 ходових днів плюс 2 запасних (вони ж - днювання).

на гору >>>


Технічний опис маршруту

5.09, ВТ
10:30 – виїзд з Тернополя чотирьох учасників
18:30 – частина групи (3 учасника) доєдналася в Києві.

6.09, СР
9:30 – прибули в Москву. До відправлення гуляли по Москві (“Красна площа”, “Царицино”). Пообідали та повечеряли в гостях у Шуріка.

карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
в Москві на Красній площі
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
там же ж
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
Царіцино

7.09, ЧТ
0:30 – відправилися до Кандалакші в кількості 9 чол.
Цілий день їдемо в потязі. У всіх верхні місця, тому щоб поїсти чи зіграти в преферанс доводиться тіснитись як бідним сиротам.

1-й день походу // 8.09, ПТ
Маршрут: старт (N67/14,0903 // E30/19,9251) – р. Ватсиманйокі – табір №1 (N67/14,5248 // E30/14,5000)
Пройшли близько 8 км

карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
осінь за Полярним колом
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
старт
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
перший і єдиний обнос для катамарана - повалений міст

6:30 – прибули в Кандалакшу. Розмістилися в 2-х УАЗіках.
11:00 – після проходження прикордонної застави прибули до річки. Збираємо судна.
16:50 – відчалили. Річка шириною до 5 метрів, схожа на Стрипу – звивиста, спокійна, деколи зустрічаються завали з дерев. Стовбури перегороджують річку до половини і більше, майже завжди є прохід.
17:10 – обнос заваленого мосту.
Тут вже справжня осінь, царство жовтогарячих кольорів. ДОЩ.
Часті повороти ріки. Байдаркам доводиться чекати на катамаран. Розповідаємо москвичам про героїчну боротьбу УПА за свою державу. Намагаємось зламати їхні стереотипи про “бандьоровцов”. Адже для свого народу вони були героями.
19:20 – причалили на стоянку. Холодно, дощ. Стоїмо на галявині вкритій мохом, ноги провалюються по кісточки в мокрий мох. Загубили 2 кілки від наметів. Зате знайшли перший гриб. Їсти готуємо на газі, вогнище розгорається довго, все мокре. З часом розгорається ялинка і береза.
21:00 – вечеря.

карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
перша ночівля
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
ранений боєць і медсестра
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
р. Ватсиманйокі

2-й день походу // 9.09, СБ
Маршрут: табір №1 – гирло – р. Тунтсайокі – табір №2 (N67/8,2547 // E29/54,6204)
Пройшли близько 40 км

карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
р. Ватсиманйокі
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
невеличкий слалом
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
Тундра

6:30 – вставання чергових
7:40 – загальне вставаня. Дощ, холодно
8:40 – сніданок. Захворів Шурік.
11:15 – відчалив катамаран. Байдарки відчалюють пізніше (ця традиція збережеться до кінця походу). Дощ припинився. Річка зберігає характер Стрипи до 16:00 - коли вийшли на Тунтсайокі. Ширина річки досягає 80 – 100 м – надалі такою і залишається. Змінився вид перешкод: мілкі шивери, перекати . Катамаран часто сідає на каміння. Побачили першу сопку – 100-200 м, покрита мішаним лісом.
Погода покращується – дощ минув, але хмарно.
19:20 – причалили для ночівлі на пологому березі навпроти скелястих виступів на протилежному березі. Табір розбили на березі, в лісі багато чорниці і кам’янки (брусніки).
21:00 – вечеря, спробували кілька грибів.
Шуріка інтенсивно лікують.

карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
Північний натюрморт
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
мох
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
Північна краса
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
Байдарки
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
на шиверках
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
за дровами

3-й день походу // 10.09, НД
Маршрут: табір №2 – смт Алакурті – пор. ”Первісток” – пор. ”Падун” – пор. ”Двійний” – пор. ”Кам’янистий” – табір №3 (N66/56,7859 // E30/24,5447)
Пройшли близько 26 км

карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
водоспад перед Алакурті
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
 
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
Шурік льотчик
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
випогоджується
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
міст в Алакурті, за ним - пороги
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
дві протоки порогу Первісток

6:30 – встав черговий
7:30 – загальне вставання. Моросить дощик.
8:00 – сніданок з вівсянки з чорницями. Вперше побачили клапоть чистого неба. Лікуванням Шуріка займається Світлана, стан покращується.
Гострий диспут з приводу кількості лимонів. Висновок: “Лимонів більше брати не резон, тому “топчіть” ягоди”
10:40 – початок сплаву на байдарках
11:00 – крива шивера
11:19 – впадає права притока (можливо – р.Юккуйокі)
12:15 – впадає р.Кюнсю. Починається “Великий Каньйон”, за ним уже і до смт. Алакурті два змахи веслом.
12:50 – водоспад на лівому березі. Перекус. Розвиднюється, теплішає. З’являється мошка.
16:20 – дійшли до моста в Алакурті. Пробуємо вийти на зв’язок по мобільному з власником катера. Та нажаль, Бі-лайн тут не тягне. Тільки МТС. Одразу за мостом – перший поріг.
Поріг “Первісток” (3+ к.с.)
Оглянули поріг. Він вражає, особливо - байдарочників. Дуже різкий перехід від простих перешкод і до такого “м’яса”. Пройшли вантаженим катом з посиленим екіпажем (Володя, Юля, Петро, Андрій) - центральною протокою. Продерлись невідомо де, про дірку дізналися хвилин через 5 після причалу, коли почав травити балон. Байдарками пройшли вхідну шиверу правої протоки, а основний злив і вихідну шиверу – обнесли (мало води, зуби, потужні струї і бочки). Центральна протока здалась більше реальною для проходження КНБ. Хоча в описах написано навпаки.
Діти на мості кидали в байдарку “Лунь” камінням.
18:00 – підійшли до наступного порогу
поріг “Падун” (права - 3 к.с., ліва – 4 к.с.)
Огляд. Поріг-красень. Пройшли вантаженим катамараном на пробитому балоні по правій протоці (добре що кожна гондола має дві поздовжніх перегородки – за що дяка Neris). Екіпаж теж трохи видозмінили - Володя, Юля, Андрій і Сергій. В процесі проходження заскочили на 2 плити – на заході в поріг і після 2 зливу.
КНБ “Свірюга” “кильнулась” на першій сходинці – правий прижим. Рятувальні роботи Андрій і Володя провели вдало. КНБ “Лунь” – обнесли через брак часу – не хотілось ночувати в місті (а може і страшнувато було J).
20:00 – відчалили.
Поріг “Двійний” (2+ к.с.) – пішли без огляду і в результаті - КНБ “Лунь” пройшла майже чисто, а катамаран і “Свірюга” – сіли на плиту.
Поріг “Кам’яний” (2+ к.с.)
Через гіркий досвід попереднього порогу оглянули по ЛВ березі. Нічого страшного. Акуратний захід, а потів вліво і злив з валами. Пройшли гарно, тільки “Свірюга” – зачепила камінь на заході.
Одразу за порогом – міст, а за ним - острів і по правій протоці – злив – нічого складного. Катамаран не зрозумів умовних знаків, що йому подавали з байдарки “Свірюга” і пішов в ліву протоку. Сіли на плиту на зливі. Вечоріє.
21:22 – причалили. Стоянка на правому високому березі, який мисом виступає перед порогом “Водопадним-1” (2 к.с.).
22:30 – швидка вечеря на газі і розбір дня. Як висновок: щоб отримати максимум задоволення від порогів – потрібно скоротити озерну частину і для цього скористатись катером. Також після 18.00 – пороги краще не ходити – погана практика.
24:00 – відбій.

карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
погляд назад з моста
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
поріг Первісток
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
засіли на камені

4-й день походу // 11.09, ПН
Відпочинковий день.

карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
випогодилося
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
здбич грибників
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
ремонт байдарки

Вимушена дньовка. У зв’язку із невірним підрахунком часу доїзду і значно довшим проходженням складних порогів, нам необхідно замовити катер, щоб встигнути повернутися у Москву 18.09. Володя і Кирил – ходили в Алакурті де придбали стартовий пакет MTC – в цьому регіоні у них краще покриття. Таки вдалося зв’язатись з катером. Заклеїли катамаран, Шурік одужав.
Вечеряли грибним супом.

карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
ягоди
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
Територія України :-)
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
ремонт катамарана

5-й день походу // 12.09, ВТ
Маршрут: табір №3 – пор. ”Водоспадний-1” – пор. ”Водоспадний-2” – пор. ”Кривий” – пор. “Юріїв День” – табір №4 (N66/50,9863 // E30/30,9867)
Пройшли близько 16 км

карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
поріг "Водопадний 1"
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
і байдарка в ньому
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
поріг "Водопадний 2"

6:30 – загальне вставання.
8:00 – сніданок
10:10 – початок рафтингу поріг “Водоспадний –1” (2 к.с.).
Хоч як на нас – це 3 к.с. (з мінусом, чи просто так) Проходитимемо порожніми. Похмуро, холодно. Йдемо через центральний злив, який погано помітно з води. Тому треба гарно запам’ятати орієнтири на заході. Після зливу – струя, вали і вихідна шивера.
11:15 – успішно завершено проходження порогу.
12:10 – поріг “Водоспадний –2” (2 к.с.).
Огляд з лівого берега. Проходимо під лівий берег. Катамаран і “Свір” пройшли нормально. А в “Луня” – “оверкіль” у першій бочці – косий захід. Петро втратив весло. Відлили воду і далі поріг проходили удвох на одному веслі.
Катамаран успішно зловив весло, хоча умовних знаків, що подавались з “Луня” не зрозумів. Треба попрацювати над сигналізацією.
13:20 – перекус на воді.
14:05 – ліва притока – оз.Кілі. Змінився екіпаж байдарки - Андрій і Світлана сіли, щоб розім’ятись.
14:30 – поріг “Кривий” (3 к.с.)
Оглянули спершу з лівого берега. Тут можна проходити на каті – злив і бочка. Так і зробили, але катамаран розвантажили. Катамаранщики через спогади про бочку на Пд.Бузі до порогу поставились дуже відповідально. Пройшли гарно. Байдарки перечалились на правий берег і після огляду пройшли правим язиком.
Поріг для байдарок досить адреналіновий. Змусив похвилюватись (можливо через те, що це фактично перший серйозний поріг, попередні “Первісток” і “Падун” – були під вечір і їх можна було і треба було обнести. А тут вже треба було попрацювати, відступати нікуди – обнесеш тут і далі все доведеться обносити). Пройшли - спочатку “Лунь”, а за ним “Свірюга”. Правда байдарка “Лунь” – зміненим екіпажом: Горон Володимир і Лазаренко Андрій.
Андрюха і надалі виконуватиме функцію “гарматного м’яса” – якщо хтось з матросів не матиме бажання йти в поріг – він завжди на підхваті.
Настрій піднесений.
16:15 – закінчили проходження. Обід, з’явилася мошка.
17:30 – відчалили.
17:50- 1-й перекат
18:05 – 2-й перекат
19:00 – поріг “Юріїв День” (2 к.с) – порушуємо правило
Оглянули. Нічого страшного. Шивера на заході і бочка. Йдемо вантажені.
Стоянка за порогом на високому лівому березі. Місця небагато, сміття.
21:00 – вечеря. Гриби цього разу перевернулися у вогонь.

карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
і один у полі воїн - на байдарці 1 весло
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
задзеркалля
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
поріг "Кривий"
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
і катамаран у ньому
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
байдарка в порозі "Кривий"
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
перекус на воді

6-й день походу // 13.09, СР
Маршрут: табір №4 – пор. ”Скелясте Око” – пор. ”Надія” – пор. ”Марч” – пор. ”Кошмарики” – пор. ”Красивий” – табір №5 (N66/47,1872 // E30/27,9461)
Пройшли близько 13 км

карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
ранок
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
спуск на воду
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
поріг "Надія"

7:30 – вставання. Небо з рожево-фіолетовими хмарами, туман над річкою.
8:30 – сніданок. Сергій знайшов величезний гриб - 25 см в діаметрі.
11:30 – відчалили, пройшли дві шивери (2-) після порогу “Юріїв День”.
11:45 – поріг “Скелясте око” (2 к.с.).
Пройшли з оглядом. Слалом, вали на виході.
12:00 – поріг “Надія” (2+ к.с.).
Оглянули першу бочку. Йдемо вантажені. Пройшов катамаран і став на страховку після першого зливу. Далі йдуть “Свірюга” за нею “Лунь”. В байдарок кусає правий борт. Другий злив ішли з ходу. Теж добрячі вали.
12:35 – шивера “Підкова”
12:55 – поріг “Марч” (3- к.с.)
Йшли з оглядом. Потужна коса бочка. Вантажений катамаран пройшов успішно. “Лунь” і “Свірюга” теж успішно, але розвантажувались. Враження від бочки хороші. Спочатку – провалюєшся кудись і там тебе хтось хоче перевернути, а коли не вдається, то викидає, мов корок з шампанського. Повторно пішли на “Луні”: Володимир і Андрій – в тренувальних цілях і “Свірюга” – для кінематографу (перший раз фото не спрацювало). Москвичі ледь не перевернулись.
14:15 – перекус за порогом.
14:40 – відчалили.
14:55 – шивера.
15:40 – поріг “Кошмарики“ (2.к.с)
Оглянули. Права протока – маловодна. Ліва здалась цікавішою. Так і було – хороший слалом, вали, каміння. Йшли вантажені.
16:15 – ріка ділиться на рукави в яких прості перекати. Тримались правої сторони. Байдарки втекли вліво раніше, катамаран в останній протоці.
17:20 – підійшли до порогу “Красивий” (4- к.с.).
Огляд. Поріг потужний. Вали, струї і бочки. На заході – добряча шивера (можливо здалась такою, бо в кінці шумів поріг)
17:44 – пройшов пустий катамаран своїм “рідним” екіпажем. Отримали добрячий “хук” від валу з права.
18:30 – пройшли байдарки правіше від основної струї. Перекус.
Це наша перша четвірка на Тумчі, тому всі задоволені.
18:50 – причалили одразу за порогом. Стоянка на лівому березі з помітним пісчаним виходом до води.
21:00 – вечеря - пів-казанка грибної підливки.
Довга розмова про історію Російської Федерації, яка вряди-годи переходила у коректні суперечки. Ех, якби політики там спілкувались – у нас було б менше проблем.

карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
підкусило в порозі
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
поріг "Марч"
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
поріг "Марч"
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
майже оверкіль, але "майже" не рахується
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
баня, але не наша
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
поріг "Красивий"
  карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
поріг "Красивий"
 

7-й день походу // 14.09, ЧТ
Маршрут: табір №5 – пор. ”Вечірній” – пор. ”Вузький” – пор. ”Яма” – пор. ”Котел” – р. Тумча – пор. ”Нічний” – пор. ”Карніз” – табір №6(N66/42,7609 // E30/37,3277)
Пройшли близько 17 км

карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
Найсерйозніший день - попереду найсерйозніші пороги
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
поріг "Котел"
 
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
сапосплав
 

7:15 – вставання.
8:00 – сніданок.
9:30 – збір. Побачили білого лебедя. Температура +2. Небо чисте. Вночі були заморозки.
10:23 – відчалив “відморожений” катамаран. Байдарки як завжди відчалюють пізніше, а потім наганяють.
11:00 – поріг “Вечірній” (2 к.с).
Огляд. Катамаран пройшов брудно - зачепили 3 каменя. “Лунь” зачепив камінь в струї на виході. “Свірюга” пройшла чисто. Поріг забрав 30 хв.
11:45 – поріг “Вузький” (2- к.с.) – пішли з ходу. Злив і бочка.
11:50 – поріг “Яма” (4.к.с), пройшов вантажений катамаран. В бочці сильно розвернуло вліво і закусило корму.
12:35 – байдарки думали, думали і вирішили що сьогодні холодно для “оверкія” – обносимо. Небо чисте – сильний вітер. Краще зберегти дух для найскладнішого порогу на ріці – Карніз (4+).
13:00 – підійшли до порогу “Котел” (4- к.с.).
Оглянули поріг, обнесли речі. Трохи малувато води. Йдемо лівий зливом під самий берег.
13:40 – катамаран зайшов добре, але в зливі вискочив на плиту лівого берега і його трохи розвернуло.
14:00 – байдарка “Свірюга” проходить самосплавом – хлопці спустили її на воду і не прослідкували. А вона рвалась у поріг, тому пішла сама. Зайшла добре, в бочці перевернулась, її трохи потримало і перевернувши назад викинуло з бочки. Тут ми її і зловили J - виглядало усе це дуже красиво.
14:10 – Кирил і Андрій на “Свірі” проходять дуже близько до лівого берега – по плиті.
14:26 – “Лунь” – по схожій схемі.
14:40 – перекус одразу за порогом. Тут насидженні стоянки і багато тотемних дерев.
15:20 – відчалили – сонце, вітер, хмари. Через кількасот метрів – впадає р.Кутсайокі. Ми нарешті сплавляємось по Тумчі.
15:55 – поріг “Нічний” (2- к.с.) – з ходу.
16:00 – підійшли до порогу “Карніз” (4+ к.с.).
Дощ-сонце. Проводимо огляд порогу з островка. Поріг вражає. Він вимагає хорошого маневру, потужні вали і бочки і при тому всьому значна довжина порогу (близько 1 км). Обносимо речі.
17:30 – пройшов пустий катамаран. Ніби усе добре.
17:40 – “Лунь” проходить успішно, виглянуло сонечко, але все ж таки - прохолодно. “Свірюга” йде видозміненим екіпажем: Кирил і Володя - теж успішно.
18:30 – перекус перед вихідною шиверою з потужними валами.
18:45 – пройшли вихідну шиверу.
20:00 – чалка перед порогом “Каньйонним” (1+ к.с) на скелястому березі висотою до 15 м. Гарний краєвид. Холодно. Катамаран ночуватиме сьогодні на скелі.

карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
поріг "Котел"
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
стоянка над порогом - музей уяви
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
поріг "Карниз"

8-й день походу // 15. 09, ПТ
Маршрут: табір №6 – пор. "Каньйонний” – пор. ”Змія” – пор. ”Шляпа” – табір №7 (N66/42,1459 // E30/37,5862)
Пройшли близько 2 км

карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
висотна стоянка
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
поріг "Шляпа"
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
поріг "Шляпа"

8:30 – сніданок
10:45 – важко відриватися від теплої ватри, на вулиці знову заморозки.
12:15 – відчалили . Пройшли поріг “Каньйонний” – з ходу.
12:25 – поріг “Змія” (2.к.с) – катамаран і матрос “Луня” провели огляд. Поріг цікавий. Маневри, на заході міцна бочка під лв берегом.
12:40 – поріг “Шляпа” (4- к.с.) – це останній поріг на нашому маршруті.
13:50 – розвантажений катамаран пройшов успішно половину порогу і став на страховку після основної гряди.
14:05 – проходять байдарки “Лунь” і “Свірюга”. Без проблем.
14:30 – повторний прохід катамараном усього порогу (на прижимі не витримали курсу і зачепили стіну)
До вечері збір, мийка, сушка.

карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
причал
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
все, сплав закінчили
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
промивка байдарок
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
північна краса
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
і північна засмага
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
вечір

16.09 СБ

карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
броненосець "Потьомкін"
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
по озерах
карелія сплав байдарка тумча похід турклуб
на вокзалі в Кандалакші

8.30 – сніданок і спроби провести розбір мандрівки. Висловитись про рафтинг в Карелії встиг тільки керівник.
9:30 – прибув катер
13:00 – приїхали в Зареченськ. На катері було досить прохолодно, але дуже цікаво.
15:00 – приїхали в Кандалакшу. В бусі усі дрімали.
01:30 – ми в потязі на Москву.

17.09 НД
Цілий день в потязі
Граємо преферанс і шахмати. Проводимо розбір походу.

18.09 ПН
10:50 – прибули в Москву
15:50 – відправилися додому

19.09 ВТ
4:30 – вийшли кияни
12:20 – прибули в Тернопіль

на гору >>>


Відеоролик з походу

на гору >>>


Висновки, рекомендації

-- всю організацію комбінованих (коли їдуть учасники з різних міст, а тим паче з різних країн) мандрівок потрібно покладати на одну сторону, або хоча б проводити ретельніший контроль підготовки
-- чітко проробляти заїзд і виїзд (щоб десь не закралась помилка в цілу добу)
-- перед мандрівкою довести всім до відома: тривалість походу, цілі, маршрут, умови заїзду, вияснити хто і скільки має часу
-- не забувати про мобільний зв’язок. Варто придбати пакет оператора який має покриття на даній території
-- при байдарочних сплавах на пороги вище 2 к.с. потрібно відводити по 45 хв на 1 поріг на 1 судно (орієнтовно)
-- не забувати на кожні 5 днів мандрівки закладати 1 запасний день
-- здійснювати ретельний контроль особистого спорядження учасників (на предмет маси і відповідності)
-- детальний огляд порогів дозволяє уникнути непотрібних ремонтів (в цьому поході байдарки не клеїлись жодного разу). Не слід нехтувати порогами 2 к.с.
-- пороги на Тумчі з берега виглядають страшнішими ніж відчуваються на воді (можливо це через прозору воду – видно зуби, каміння і т.д., які насправді знаходяться глибоко. Особливо це відчувається туристами які, в основному, ходять по ріках під час паводків, коли вода є каламутною і під нею нічого не видно. Тоді про каміння судиш тільки з зовнішніх ознак (бурунчики і т.д.), аналогічно потрібно робити і на Тумчі)
-- на порогах зливного характеру дуже важливим є правильний захід – тому детально потрібно запам’ятовувати орієнтири на заході (бурунчики, вали, каміння і т.д.)
-- варто гарно продумувати страховку з берега, а для фото-відео зйомки використовувати окрему людину, яка більше ні за що не відповідатиме (гарні фотки це теж дуже важливо, а не тільки відео)
-- розробити схему сигналізації між судами (умовних знаків)
-- якщо хочете побачити первісну природу, то Тумча – це не те що треба. Літом тут люди самі нагадають про себе, а восени – сміття на стандартних стоянках. Але в спортивному відношенні – ріка вартує візиту.
-- під час сплаву використовували лоцію з сайту: http://www.afanas.ru/index.htm. Дуже хороша лоція. На нашу думку категорії порогів відповідають дійсності, окрім порогу ”Водопадний-1”. Хоча в іншу воду все може бути по іншому.
-- відео з порогів - це добре, але фотки мають бути обов'язково.

Висновки щодо походу по р.Тумча від Кашуби Юлії
1. Річка. Не складна ділянка річки протягом перших двох днів походу дала змогу "сходитися" нашому екіпажу, що є позитивним з огляду на не лише фізичні, але й психологічні особливості кожного учасника. Це сприяло подальшому успішному проходженню більш складних ділянок річки. В подальшому при організації походів, вважаю, такий аспект потрібно по можливості враховувати. Маршрут був вибраний вдало, в зв’язку із погодними умовами позитивним було скорочення маршруту і використання катера для транспортування групи до кінцевої точки.
2. Погодні умови. Незважаючи на оптимістичні сподівання, погодні умови вимагали більш ґрунтовної підготовки. Хоча майже весь склад нашої команди був готовий до таких умов, все ж таки надалі потрібно детальніше консультуватися з приводу сезонності і погодних умов по можливості з місцевим населенням, або з досвідченими туристами. З огляду на отриману інформацію, пристосовувати набір лікувальних засобів в аптечці і набір продуктів в раціоні групи.
3. Рятувальні роботи. Команда катамарана здійснювала страховку байдарок на ділянках підвищеного ризику. Результатом проведення страховки було врятоване весло. На мою думку, команда катамарана потребує подальшої ретельної підготовки в питаннях проведення рятувальних робіт. Для чого слід продовжувати як практичні так і теоретичні заняття з техніки проведення рятувальних робіт.

 

Горон Володимир
www.tourclub.com.ua

на гору >>>


ГОЛОВНА :: ФОРУМ :: ПЛАНИ :: ЗВІТИ :: ПРО КЛУБ :: КОНТАКТИ

 

2012 © tourclub